اباذر! عشق به مال و مقام از دو گرگ خونخواری که به آغل گوسفندان زنند و تا صبح از آنها بدرند برای دین انسان خطرناک تر است، بنگر که پس از این واقعه ای از گله گوسفند چه خواهد ماند، پرسیدم: یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) مردم خاضع و فروتن که زودتر از دیگران به بهشت می روند کسانی هستند که بیشتر به یاد خدا می باشند؟ فرمود: نه بلکه فقراء مسلمین، که پای بر دوش مردم می گذارند (و به سوی بهشت می روند) خازنان و نگهبانان بهشت به آنها می گویند که بمانید تا حساب پس دهید جواب می دهند که چه حسابی پس دهیم که به خدا نه قدر و منصبی داشتیم که عدل و یا ستم روا داریم و نه مال فراوانی که بخل یا اسراف بکار بریم و لکن خدا را عبادت می کردیم و دعوت او را اجابت نمودیم. اباذر! دنیا دلها و بدنها را به خود مشغول می دارد و خداوند از نعمتهای حلال ما را بازپرسی می کند تا چه رسد به حرام.

اباذر! خوشا به حال زاهدان در دنیا و راغبان به آخرت، آنان که زمین را نشیمن و خاک را بستر و آب را نوشابه خود ساختند، و کتاب خدا را شعار و دعا را دثار قرار دادند و دنیا را از خود قیچی کردند و خود را از دنیا جدا ساختند.

اباذر! کشت برای آخرت، عمل صالح است و کشت دنیا مال و فرزند می باشد.

اباذر! خداوند به من خبر داد، که قسم به عزت و جلالم که عابدان اجر و مقام گریه را در نیافته اند که من در اعلای بهشت برایشان کاخی خواهم ساخت که هیچ کس را در آن شریک ایشان قرار نمی دهم، پرسیدم: یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) بزرگ ترین خلق کیست؟ فرمود: آن کس که بیشتر به یاد مرگ باشد و خود را بهتر برای آن آماده سازد.

اباذر! چون نور الهی به دل راه یابد دل را وسعت بخشد، گفتم: علامت آن نور چیست؟ فرمود: توجه به جهان ابدی، و کناره گیری از دنیای فریبا، و آمادگی برای مرگ قبل از رسیدن آن.

اباذر! از خدا بترس ولی برای اینکه مردم تو را گرامی دارند تظاهر به خدا پرستی مکن در حالی که دلت فاسد باشد.

اباذر! بکوش که در هر کار نیت خیر داشته باشی حتی در خورد و خواب خود.

اباذر! خدا را در دل خود بزرگ بدان، نه آن چنان که نادانی خدا را در نظر می گیرد چون گرفتار سگی شود به یاد او می افتد و می گوید خدایا این را از من بران.

اباذر! خدا را فرشتگانی است که از خوف او همیشه در حال قیامند و تا نفخ صور سر بر نمی دارند و همی گویند: پاک و منزهی و ما آن طور که شایسته مقام توست تو را می پرستیم.

اباذر! اگر کسی عمل هفتاد پیغمبر را داشته باشد از هول قیامت عمل خود را ناچیز می بیند که اگر سطلی از آب جوشان دوزخ در شرق عالم ریخته شود، مغز مغربیان به جوش آید، و اگر دوزخ نفس برآرد هیچ ملک و رسولی نماند مگر آن که به زانو در آید و بگوید: خداوندا! من خلیل تواءم فراموشم مکن.

اباذر! اگر زنی از بهشت در شبی تیره سر از آسمان دنیا برآرد، جهان را بهتر از ماه شب چهارده روشن کند، و بوی خوشش به مشام همه مردم زمین برسد، و اگر جامه ای از بهشت به دنیا آید همه از دیدارش دل از دست بدهند، چشمان از دیدارش خیره گردد.

اباذر! در تشییع جنازه و به هنگام قرائت قرآن و در وقت جنگ و میدان جهاد خاموش بمان.

اباذر! چون به دنبال جنازه ای می روی غفلت مشغول تفکر و خشوع باشد که تو هم به او ملحق خواهی شد.

اباذر! نمک نگهدار هر چیزی از فساد است ولی اگر نمک فاسد شود، چاره و دوایی ندارد، و بدان که دو خوی در شما هست: خنده بی تعجب و بی جا، و تنبلی بدون فراموشی.

اباذر! دو رکعت نماز مختصر و با تفکر بهتر است از یک شب نماز بدون حضور قلب می باشد.

اباذر! حق تلخ و سنگین است، و باطل سبک و شیرین، و چه بسا یک ساعت لذت و شهوت موجب اندوهی دراز شود.

اباذر! انسان (در دین خود) کاملا بینا و بصیر نگردد مگر آن که مردم را در راه خدا و انجام وظیفه چون چهار پایان بداند و در عین حال چون به خود می نگرد، بگوید من از همه کوچکترم.

اباذر! پیش از آن که به حسابت برسند خود را محاسبه کن، که این محاسبه برای حساب فردایت بهتر است، و پیش از آن که تو را به میزان سنجش نهند خود را بسنج و خود را برای روز حساب بزرگ آماده کن روزی که هیچ امر پنهانی بر خدا مستور نماند.

اباذر! از خدا شرم داشته باش، که به خدا من هرگاه به مستراح می روم جامه بر سر می کشم و از دو فرشته ای که با من هستند خجالت می کشم.

اباذر! می خواهی به بهشت بروی؟ گفتم: آری یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) پدرم فدایت، فرمود: آرزوهایت را کم کن و مرگ را در برابر دیده بدار، و آن طور که باید از خدا شرم داشته باش، گفتم: یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) همگی ما از خدا می ترسیم، فرمود: آن شرم را نمی گویم، ولکن حیا از خدا این است که مرگ را فراموش نکنی، و شکم را (از حرام ) نگهداری و فکر خود را (از بد اندیشی ) حفظ کنی، و هر کس مقام عالی آخرت را می خواهد باید زیور دنیا را رها کند، که اگر چنین باشی به ولایت خدا نایل گشته ای.

اباذر! دعا برای کار خوبی همان قدر کافی است که نمک برای طعام.

اباذر! مثل آن کس که بدون عمل، دعا می کند مثل کسی است که بدون پیکان تیر بیاندازد.

اباذر! خداوند به واسطه خوب بودن بنده ای کار، فرزند و نوه او را به اصلاح می آورد و مقام او را در اطرافیان و همسایگان تا زمانی که با آنها است رعایت می نماید.

اباذر! خداوند متعال از سه کس به ملائکه می بالد: کسی که در بیابان بی آب و علفی اذان بگوید و برخیزد و نماز بگزارد، خداوند به ملائکه می فرماید: به این بنده من بنگرد که نماز می خواند و هیچ کس جز من، او را نمی بیند، و هفتاد هزار فرشته نازل می شوند و پشت سر او نماز می خواند و تا فردای آن روز برایش استغفار می کنند، و مردی که شب بر می خیزد و به تنهایی نماز می خواند و در سجده خوابش می برد، خداوند متعال می فرماید: به بنده ام بنگرید که روحش نزد من است و بدنش در سجده و مردی که در میدان جهاد است همه همراهانش فرار کرده اند و او تنها می جنگد تا شهید گردد.

اباذر! هیچ بنده ای برای سجده من پیشانی بر یکی از نقطه های زمین می نهند مگر آن که آن زمین روز قیامت به سجده او شهادت می دهد هیچ زمینی نیست که مردمی شب در آن فرود آیند مگر آن که صبحگاه آن زمین بر آنها درود یا لعنت فرستد.

اباذر! هیچ صبح و شامی نشود مگر آن که نقاط زمین به یکدیگر گویند ای همسایه من آیا کسی به یاد و ذکر خدا از روی تو گذشته باشد؟ یا سجده کننده ای برای خدا پیشانی بر تو نهاده است؟ که قسمتهایی از آن جواب دهند آری و قسمتهایی گویند: نه، و آن قسمت که جواب می دهد: آری به جنبش و شادی می آید که بر همسایه برتری یافته.

اباذر! خداوند متعال چون زمین و درختان را در آن آفرید هیچ درختی نبوده جز آن که نبی آدم از آن سودی می برده، و زمین و درختان همه بر همین منوال بوده اند تا آن که مردم به این کلام کفرآمیز و زشت تکلم کردند که: (خداوند فرزند اختیار کرده )، زمین از این سخن به لرزه آمد و منفعت بعضی از درختان از بین رفت.

اباذر! زمین بر مرگ مؤمن تا چهل روز می گرید.

اباذر! چون بنده ای که در زمین خشک و بی آب و علفی باشد وضو یا تیمم بسازد و اذان گوید و به نماز ایستد، خداوند فرشتگان را فرماید که پشت سر او صفی چنان طولانی از نماز ببندند که دو طرفش ناپیدا باشد، و با رکوع او به رکوع روند و با سجده او سجده کنند و بر دعای او آمین گویند.

اباذر! هر که اقامه گوید بدون اذان جز همان دو ملک موکل او با او نماز نخوانند.

اباذر! هیچ جوانی نیست که ترک دنیا گوید و جوانی خود را در اطاعت خدا به سر آرد مگر آن که خداوند اجر هفتاد و دو پیغمبر به او عطا کند.

اباذر! آن کس که میان جمعی غافل ذکر خدا گوید چون کسی است که در میان سربازان به جهاد ادامه می دهد.

اباذر! همنشین خوب بهتر از تنهایی است، و تنهایی بهتر از همنشین بد است، و سخن خوب گفتن بهتر از سکوت است و سکوت از سخن شر بهتر است.

اباذر! جز با مؤمن منشین، و جز آدم متقی غذای تو را نخورد و غذای فاسقان را مخور.

اباذر! غذا خود را به کسی ده که برای خدا دوستش داری و غذای کسی را بخور که تو را برای خداوند متعال دوست دارد.

اباذر! خداوند نزد هر سخنگویی حاضر است، و انسان باید از خدا بترسد و او را در نظر گیرد و بداند که چه می گوید.

اباذر! فزونی سخن را رها کن و آن اندازه سخن که حاجت تو را انجام دهد و زندگی تو را اداره کند برای تو کافی است.

اباذر! برای فرد همین اندازه دروغ بس است که هر چه می شنود به زبان آرد.

اباذر! هیچ چیز برای زندانی، بهتر از نگه داشتن زبان نیست.

اباذر! یکی از بزرگداشتهای خدا احترام به پیرمرد مسلمان است، و احترام به کسانی که به قرآن عالم و بدان عالمند، و احترام به سلطان عادل.

اباذر! کسی که زبانش را نگه دارد، عملی انجام نداده است.

اباذر! عیبجویی خلق و مدیحه گو و طعنه زن و ظاهرساز مباش.

اباذر! بنده مادام که خلقش بد است، مرتبا از خدا دور می گردد.

اباذر! کلمه طیبه صدقه است، و هر قدمی که به طرف نماز بر می دارد صدقه است.

اباذر! هر که ندای دعوت کننده خدا (مؤ ذن ) را جواب گوید (و به نماز شتابد) و مساجد را نیکو آباد کند پاداش عملی او بهشت است، گفتم: پدر و مادرم فدایت یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) چگونه مساجد را آباد کند؟ فرمود: صدا در آن بلند نکند، و در باطل فرو نرود، و در آن خرید و فروش ننماید و تا در مسجد است لغو را ترک گوید، و اگر نکند در قیامت جز خود را ملامت منماید.

اباذر! تا در مسجد نشسته ای خداوند به هر نفسی درجه ای در بهشت به تو عنایت می کند، و ملائکه با تو به نماز می ایستند، و به هر نفسی ده حسنه برایت می نویسد و ده گناه از نامه ات محو می سازد.

ای ابی ذر: می دانی که این آیه در چه باره آمده است؟ (شکیبایی پیشه کنید و از خدا بترسید، خدا را در نظر داشته باشید تا رستگار شوید).
گفتم: نه یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) پدر و مادرم فدایت، فرمود: پس از نمازی به انتظار نماز دیگر نشستن.

اباذر! وضوی کامل و خوب گرفتن در هوای سرد از کفارات است، و بسیار به مساجد رفتن جهاد می باشد.

اباذر! خداوند متعال می فرماید: محبوب ترین بندگان نزد من کسی است که به خاطر من با مردم دوستی نماید، و دلش به مساجد بسته باشد، و نیمه های شب به استغفار برخیزد، اینانند که چون خواهم به مردم زمین عقوبتی فرستم به یاد آنها عقوبت را از ایشان می گردانم.

اباذر! هر نشستنی در مسجد بیهوده است مگر برای سه چیز: نماز خواندن، ذکر خدا، فراگیری دانش.

اباذر! به عمل با تقوی بیشتر همت داشته باش تا به عمل (تنها) که عمل با تقوی کاسته نشود و چگونه عمل مقبول کاسته گردد، و حال آن که خداوند متعال می فرماید: (فقط خداوند عمل متقیان را می پذیرد).

اباذر! انسان متقی نخواهد بود مگر آن که از خویشتن حساب کشد دقیق تر از حساب کشیدن شریکی از شریک خود، تا بداند که لباس و غذا و نوشابه اش از چه ممری است، از حرام یا حلال.

اباذر! هر که خواهد گرامی ترین مردم باشد تقوی پیشه کند.

اباذر! هر که در کسب ثروت بی باک باشد و از هر جا (حلال یا حرام ) که رسد ابا نکند خداوند نیز باک نخواهد داشت که از کدام در به دوزخش اندازد.

اباذر! محبوب ترین شما نزد خدا کسی است که بیشتر به یاد خدا باشد و گرامی ترین شما نزد خداوند متقی ترین شماست، و نجات یابنده ترین شما از عذاب خدا خائف ترین شماست از خدا.

اباذر! متقیان کسانی هستند که از چیزهایی که از آنها پرهیز لازم نیست پرهیز کنند که به شبهه ها گرفتار نشوند.

اباذر! هر که خدا را اطاعت کند ذکر او را گفته اگر چه نماز و روزه و قرائت قرآن او کم باشد.

اباذر! ملاک دین، ورع و پارسایی است و سر دین اطاعت است.

اباذر! پارسا باش که عابدترین مردم خواهی بود، و بهترین چیز در دین پارسایی است.

اباذر! فضیلت علم از عبادت بیشتر است، و بدان که اگر چندان نماز گزارید که خمیده شوید، و آن قدر روزه بگیرید که چون نی لاغر شوید این اعمال سودی نبخشد مگر آن که با ورع و پارسایی همراه باشد.

اباذر! مرد پارسا و زاهد در دنیا الحق از اولیاء الله هستند.

اباذر! هر که در قیامت بدون سه چیز بیاید زیانکار است، پرسیدم: آنها چیستند؟ فرمود: ورع و پارسایی که او را از گناهان حفظ کند و حلمی که در برابر نادان کاری سفیهان او را نگه دارد، و اخلاقی که به وسیله آن با مردم مدارا نماید.

اباذر! اگر خواهی که قوی ترین مردم باشی تنها بر خدای متعال تکیه و توکل کن، و اگر خواهی که گرامی ترین مردم باشی از خدا بترس، و اگر دوست داری که غنی ترین مردم باشی به آن چه نزد خداست امیدوارتر باش از آنچه در اختیار و در دست توست.

اباذر! اگر همه مردم به این آیه عمل کنند خداوند همه آنها را کفایت کند: (هر که تقوی پیشه کند خداوند گشایشی بر او پدید آرد و از جای بی گمان به او روزی رساند و هر که توکل کند خداوند برای او کافی است که خدا هدف و خواسته خود را به انجام می رساند).

اباذر! خدای متعال گوید: به عزت و جلالم سوگند هیچ بنده ای خواسته مرا بر خواهش خود مقدم نمی دارد مگر آن که بی نیازیش را در وجودش قرار می دهم و همتش را متوجه آخرت می گردانم و آسمان ها و زمین روزیش را به عهده گیرند و تنگی روزی او را برطرف گردانم، و من برای او برتر از تجارت هر تاجری باشم.

اباذر! می خواهی کلماتی به تو بیاموزم که خداوند به آنها تو را سود دهد؟ گفتم: آری یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خدا را بپا تا خدا تو را بپاید، خدا را چنان بپا که گویی او را در برابر خود می بینی در راحتی در فکر خدا باش تا در سختی او به یاد تو باشد، و چون حاجتی داری از خدا بخواه و چون یاری می جویی از خدا بجوی، که قلم آنچه را که تا قیامت شدنی است نوشته است، و اگر همه مردم بکوشند تا نفعی به تو رسانند که خدا مقدر نکرده نخواهند توانست، و اگر می توانی که با رضا و یقین برای خدای عزوجل عمل کنی البته بکن، و اگر نتوانی بدان که در شکیبایی بر ناگواری ها سود نهفته است، و پیروزی در صبر است و گشایش با سختی هاست و به دنبال هر سختی راحتی است.

اباذر! به غنای خدا بی نیازی بجوی تا خدا تو را بی نیاز کند، گفتم: آن چیست یا رسول لله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ناهار روز و شام شب که هرکس به روزی خدا قانع باشد از همه مردم غنی تر است.

اباذر! خدای متعال فرماید: من از حکیم حرف قبول نمی کنم ولی به همت و هدف او می نگرم اگر میل و هم او در چیزی است که من راضی و خشنود باشم، سکوت او را ثواب حمد می دهم.

اباذر! خداوند متعال به چهره ها و اموال شما نگاه نمی کند بلکه به دلها و اعمال شما می نگرد.

اباذر! تقوی در اینجاست (حضرت اشاره به سینه فرمود).

اباذر! چهار چیز است که غیر از مؤمن به آن نمی رسد: سکوت که اول عبادت است، فروتنی برای خدای سبحان، و در هر جا به یاد خدای متعال بودن، و کمی ثروت.

اباذر! همواره در فکر انجام حسنه باش اگر چه به انجام آن نرسی تا از غافلان نوشته نشوی.

اباذر! هر که اختیار دامن (شهوت جنسی ) و دهانش (سخن گفتنی ) را داشته باشد به بهشت خواهد رفت، گفتم: یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) ما به گفته هایمان مؤ اخذه خواهیم شد؟ فرمود: اباذر! مگر چیزی جز کشته های زبان مردم را به صورت به جهنم می اندازد؟ که تا خاموش هستی در سلامتی و چون زبان به حرف بگشایی چیزی به نفع یا ضرر تو نوشته می شود.

اباذر! گاه کسی در مجلسی کلمه ای می گوید که مجلسیان را بخنداند و به واسطه همان به قدر زمین تا آسمان به سوی جهنم سقوط می کند.

اباذر! وای بر کسی که سخنهای دروغ می گوید تا مردم را بخنداند وای بر او وای بر او وای بر او.

اباذر! هر که سکوت کند نجات یابد، بر تو باد به راستگویی، و هرگز کلمه ای دروغ از دهانت بیرون نشود، گفتم: یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) آن کس که عمدا دروغی گفته توبه اش چیست؟ فرمود: استغفار و نماز پنجگانه گناه آن را می شوید.

اباذر! از غیبت به پرهیز، که غیبت از زنا بدتر است، گفتم: چرا یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) پدر و مادرم فدایت؟ فرمود: زیرا کسی که زنا می کند و توبه می نماید خداوند او را می بخشد ولی غیبت بخشوده نشود تا کسی که غیبت او شده راضی گردد.

اباذر! دشنام دادن به مؤمن فسق است، و زد و خورد و جنگ با او کفر است، و خوردن گوشتش از گناهان است، و احترام مال او مثل احترام خون اوست، گفتم: یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) غیبت چیست؟ فرمود: پشت سر برادر مسلمانت چیزی بگویی که بدش بیاید، گفتم: اگر چه آن چیز در او باشد؟ فرمود: اگر آنچه را که در اوست بگویی غیبت است و اگر آنچه در او نیست بگویی تهمت زده ای.

اباذر! هر که پیش او غیبت مسلمانی شود و بتواند او را یاری کند خدای عزوجل او را در دنیا و آخرت مدد نماید، و اگر بتواند و او را یاری نکند و از او دفاع ننماید خداوند در دنیا و آخرت او را خوار و بی یاوری گذارد.
اباذر! سخن چین به بهشت نمی رود.

اباذر! سخن چین در آخرت از عذاب الهی در امان نخواهد بود.

اباذر! هر که در دنیا دو زبان و دو رو (منافق ) باشد در جهنم نیز دو زبانه باشد.

اباذر! آنچه در مجالس می گذرد امانت است، و علنی کردن سر مسلمان خیانت می باشد.

اباذر! در هر هفته روزهای دوشنبه و پنج شنبه اعمال مردم دنیا به خدا عرضه می گردد، و برای هر مؤمنی استغفار می شود مگر برای بنده ای که بین او و برادر مسلمانش کینه باشد، و دستور می رسد که عمل این دو تن را رها کنید تا با هم صلح کنند.

اباذر! به پرهیز که از برادر مسلمان کناره و قطع رابطه کنی که اعمال تو قبول نخواهد شد.

اباذر! تو را از کناره گیری از برادر مؤمن برحذر می دارم و اگر با وی قهر کردی بیش از سه روز طول نکشد که اگر کسی در این حال بمیرد به آتش سزاوارتر است.

اباذر! هرکه دوست دارد مردم در برابرش بایستند، جایگاه خود را در جهنم قرار داده.

اباذر! هر که بمیرد با ذره ای تکبر بوی بهشت را نشنود مگر آن که قبل از مرگ توبه کند، مردی پرسید: یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) من زیبایی و آراستگی را خیلی دوست دارم چنان که می خواهم لباس و کمر بند و کفشم قشنگ باشد، آیا اشکال دارد؟ فرمود: در دل چگونه ای؟ گفت: دلم به حق عارف است و آرامش دارد، فرمود: این کبر نیست، ولی کبر آن است که حق را رها کنی و روی به غیر حق آری، و چون مردم را ببینی گمان بری که مال و آبروی هیچ کس به اندازه مال و آبروی تو ارزنده نیست.

اباذر! بیشتر کسانی که به دوزخ می روند متکبرانند، مردی پرسید: یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) ممکن است کسی کاملا از کبر پاک شود؟ فرمود: آری هر که جامه خشن بی ارزشی بپوشد و بر الاغ نشیند، و گوسفند بدوشد و با فقرا مجالست کند.

اباذر! هر که وسایل خانه را خود بدوش کشد از کبر راحت شود.

اباذر! هر که از کبر و نخوت جامه اش به زمین کشیده شود خداوند متعال در قیامت به او نظر نکند.

اباذر! شلوار مؤمن باید تا نصف ساق باشد و تا غوزک پا نیز اشکال ندارد.

اباذر! هر که دامنش را بالا برد، و کفش خود را وصله زند، و صورت به خاک نهد از کبر برهد.

اباذر! آن که دو جامه دارد یکی را خود بپوشد و دیگری به رفیقش دهد.

اباذر! مردمی در امت من بیایند و در ناز و نعمت زاییده و بزرگ شوند همشان خور و خواب باشد و چرب زبانی کنند، آنها بدترین امت منند.

اباذر! هر که به پوشیدن لباس زیبا قدرت داشته باشد و برای فروتنی در پیشگاه حق آن را نپوشد در صورتی که برای آبرو و حیثیت او مضر نباشد و خود را بی آن که مسکنت داشته باشد خوار بدارد، و مالش را در غیر معصیت خرج و انفاق نماید خوش به حال آن که باطنش صالح و ظاهرش نیکو باشد و مردم از شر او در امان بمانند، خوش به حال آن که علم خود عمل کند و اضافه مال و درآمدش را انفاق نماید، و اضافه بر ضرورت سخن نگوید.

اباذر! آیا لباس خشن و جامه کهنه برای آن نیست که خودخواهی و فخر فروشی به تو راه نیابد؟

اباذر! در آخر الزمان مردمی می آیند که در زمستان و تابستان لباس پشمی می پوشند و این را وسیله برتری خود بر دیگران می دانند، که ملائکه زمین و آسمانها آن ها را لعنت خواهند کرد.

اباذر! می خواهی از بهشتیان به تو خبر دهم؟ گفتم: آری یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ژولیده غبار آلودی که دو جامه کهنه دارد که مورد توجه و شناسایی مردم نباشد که اگر این کس خدای را قسم دهد خداوند جوابش دهد.


منبع : حوزه نت